HANDLA SMART. KÖP TESTVINNARE.
Vi utser tre testvinnare i varje produktsegment. Handla smart.
OM OSSKONTAKTBLOGG
 

Gåband bäst-i-test

Skriven av Erik Ahlin
#1 Promenadband CS 1000
Bäst-i-test 2022

Gåband bäst-i-test

Skriven av Erik Ahlin
 

1. Promenadband CS 1000

Promenadband CS 1000
  • Bästa gåbandet 2022
  • LCD-display som visar tid, hastighet, distans och förbrända kalorier
  • 6 träningsprogram
  • Motoreffekt max 1,0 HK, nominellt 0,6 HK
  • Snabbknappar
  • Fjärrkontroll till handleden
  • Hastighet 1-8 km/timme
  • Ställbart i 0,1 steg
  • Löpyta 120×40 cm
  • Max användarvikt 120 kg
  • Saknar ställbar lutning
 

2. Gångband med räcke

Gångband med räcke
  • Perfekt för äldre personer eftersom den har stabila räcken
  • Lämplig för dig som behöver rehabilitera en skada
  • Säkerhetsselen adderar ett extra lager av säkerhet
  • Hastighetsintervall mellan 0,3 km/h – 6 km/h
  • LCD-display som visar hastighet, tid, distans samt kaloriförbrukning
  • Slittålig och stark motor på 1,75 hästkrafter (tystgående)
  • Maxvikt på 130 kg
  • Promenadyta på 122 x 40 cm
  • Knapp för nödstopp som stannar bandet omedelbart
  • Kostsamt på grund av säkerheten
 

3. Gåband WalkingPad - Utmärkt för skrivbord

Gåband WalkingPad - Utmärkt för skrivbord
  • Finns inget bättre gåband för skrivbord/kontoret
  • Hastighetsintervall mellan 0,5 – 6 km/h
  • Minimal design som lätt går att stuva undan
  • Hopfällbar variant som enkelt fälls ihop på mitten
  • Kan kopplas upp till mobiltelefon för att kontrollera statistik
  • Kontrolleras via en fjärrkontroll som ingår i priset
  • Maxvikt på 110 kg
  • Saknar räcken vilket minskar säkerheten
Innehåll [ visa ]

Bästa gåbandet 2022

Ett gåband är som ett löpband fast avsett för att gå och inte springa på. Därmed kan inte ett gåband komma upp i samma hastigheter som ett löpband, vilket är bra eftersom det då kostar betydligt mindre. Dessa träningsmaskiner är utmärkta att t.ex. använda på kontoret vid skrivbordet och på så vis jobba samtidigt som du får motion. Men de absolut flesta använder dem i hemmet då de är små och inte upptar mycket yta. Därmed är det ett perfekt komplement till hemmagymmet.

I denna artikel rangordnad vi de bästa gåbanden 2022. Du kommer också få lära dig alla de mest brännande faktorerna du behöver tänka på för att hitta den bästa modellen utifrån dina behov.

gåband bäst i test

Så väljer du det bästa gåbandet – Köpguide

Innan du lägger vantarna på ett gåband måste du veta vilka faktorer som är viktigast att titta på. Annars kommer du famla i blindo och inte riktigt veta vad du bör prioritera. Därför har vi nedan listat alla de ting som du bör kasta ett extra öga åt. Till exempel huruvida det ska finnas möjlighet att justera lutning och om den ska vara försedd med räcken. Men då det finns mycket mer har vi som sagt uppställt allt i köpguiden nedan.

  • Hastighetsintervall
  • Möjlighet att justera lutning
  • Maxvikt
  • Storlek på gångytan
  • Förprogrammerade träningsprogram
  • LCD-display som visar träningsstatus
  • Handpulsmätning
  • Hopfällbart
  • Räcken för rehabilitering
  • Kontrollera gåbandet via fjärrkontroll
  • Koppla ihop gåbandet med mobiltelefonen
  • Knapp för nödstopp
  • Transporthjul

Hastighetsintervall

Den första faktorn du bör titta på är vilket hastighetsintervall gåbandet har. Detta gäller speciellt om du planerar att utföra flera olika typer av träningspass. Till exempel sker ju jogging och powerwalking på olika hastigheter, och då gäller det att gåbandet har ett brett intervall av hastigheter som du kan välja mellan. Detta gör det lättare för dig att utföra varierade träningspass och utmana dig själv på olika sätt.

Nackdelen med gåband som har ett för snävt hastighetsintervall är att du kanske inte kan göra alla de träningspass du vill göra. Utmaningen förblir då oförändrad och träningen kan bli ganska monoton. Å andra sidan är fördelen med modeller med snävt hastighetsintervall att de kostar betydligt mindre.

Summa summarum: om du vet att du inte kommer bli frestad att jogga så är det lika bra att köpa en modell med ett mindre hastighetsintervall då det gör köpet mycket billigare. Men vill du ha möjligheten att jogga också är denna faktor otroligt angelägen.

Möjlighet att justera lutning

En annan mycket viktig faktor att titta på är gåbandets lutningsmöjlighet. Detta gör det mycket mer effektivt och utmanande att gå då det är avsevärt mer krävande. På så vis bränner du även fler kalorier och bygger starkare benmuskler.

Flera gåband har idag en justerbar lutning upp till 15 grader, och det gör dem ganska ansträngande. Detta gör träningen mycket mer effektiv, och du kommer att få ett bättre resultat på kortare tid. Speciellt om du tränar i intervaller.

Om den inte har någon justerbar lutning överhuvudtaget är det ganska trist eftersom träningen då blir ganska monoton och inte särskilt effektiv. Så se till att den har lutningsmöjlighet innan du handlar om du vill ha en så varierande träning som möjligt. Kontrollera även hur många grader du kan luta så det inte är alltför få.

Maxvikt

För dig som väger mellan 120 – 150 kg gäller det att välja gåbandet med omsorg. Tyvärr är det ganska svårt att hitta modeller som klarar av vikt över 150 kg. Detta gör det ganska svårt för dig som väger mer att hitta en passade modell. Därför är det absolut grundläggande att kontrollera maxvikten innan du handlar. Annars riskerar du att köpa en modell vars motor inte klarar av att stå pall för din vikt.

En starkare motor slits inte lika fort

Ju bättre gåband du köper desto starkare motor kommer den vara utrustad med. Följaktligen kommer du det också gå längre tid utan att behöva service. Vidare kommer inte bandet låta lika mycket som om du väljer en billig modell med svag motor. Orsaken är att gåbandet inte behöver jobba på maximal kapacitet om motorn är av god kvalitet, vilket gör att du kan njuta av en tystgående träning medan du lyssnar på en podcast eller dina favoritlåtar på Spotify.

Väger du mycket är det än viktigare att gåbandet har en stark motor. Ju högre vikt desto hårdare jobbar motorn och utsätts således för mer slitage och påfrestningar.

För att göra det enklare för dig gällande denna faktor har vi gjort en liten tabell nedan. I den ser du en lista över de olika typerna utifrån deras motorkapacitet.

Motorstyrka (hk) Maxvikt (kg)
0,5 100-120
1 120-135
1,5 135-150

Som du ser av tabellen ovan gäller det att gå efter kontrollera motorkapaciteten. Ju starkare motor den har desto högre vikt kommer den kunna uthärda utan att motor slits. En stark motor är också förknippad med längre livslängd och som sagt – en mer tystgående träningsupplevelse.

Storlek på gångytan

De flesta konsumenter tror att ju mindre gåbandet är desto bättre. Och visst, så är det i många fall, speciellt för den trångbodde. Men det är också viktigt att tänka på att gångytan ska vara förhållandevis bred så du har utrymme nog att ta ett felsteg lite då och då utan att ramla. Därför gäller det att göra en noggrann bedömning av storleken och utrymmet i hemmet innan du handlar. Om gångytan är för liten kan träningen bli ganska påfrestande då du hela tiden måste fokusera på var du sätter foten. Men om gångytan är lite större kan du slappna av mer. Därför är det ett måste att välja en stor gångyta om du ämnar använda den vid skrivbordet medan du jobbar.

Om gåbandet är för stort tar det upp mycket utrymme och kan vara klurigt att flytta på i hemmet. Därför gäller det att göra en bedömning av utrymmet du har först. Så glöm aldrig att mäta området i ditt hem innan köpet.

Vi rekommenderar en gångyta på 90×40 cm eller större. Detta gör att du har gott om yta att gå på medan de ändå inte tar så mycket yta i ditt hem.

Förprogrammerade träningsprogram

Vill du ha stor variation på din träning ska du välja ett gåband med så många förprogrammerade träningsprogram som möjligt. Om gåbandet bara har ett fåtal träningsprogram, eller inget alls, är det ganska trist eftersom du kommer bli uttråkad efter ett tag. Dessutom vänjer sig kroppen snabbt vid ett visst träningsprogram och då behöver du utmana kroppen med ett nytt för omväxlingens skull.

Dessa träningsprogram gör träningen mycket mer varierad och effektiv vilket gör det lättare för dig att gå ner i vikt. Ett gåband med flera olika program gör det också lättare för dig motiverad att träna regelbundet eftersom det är roligt att testa sig själv och se om man klarar av ett visst träningsprogram eller inte.

Om gåbandet inte har några förprogrammerade program gäller det att göra en egen träningsplan. Det går också bra men det innebär lite mer arbete för dig eftersom du måste göra planen själv. Dessutom gäller det att hålla koll på tiden och se till att utföra olika träningspass med varierande lutning och hastighet för variationens skull. Men som sagt – allt blir mycket enklare och roligare om du väljer en modell med så många förprgrammerade träningsprogram som möjligt.

LCD-display som visar träningsstatus

För att göra träningen mer fröjdefull gäller det att välja ett gåband med en bra LCD-display. Detta gör att du alltid kan följa din träningsstatus som t.ex. hastighet, tid, lutning och avstånd. Dessutom gör det att du lättare kan följa de förprogrammerade programmen och gå enligt planen, eftersom dessa inte sällan presenteras i stapeldiagram där en stapel representerar en viss tidsperiod.

Detta gör träningen mycket mer effektiv eftersom du alltid vet hur mycket tid och avstånd du gått och vilken hastighet du går. Det gör också det enklare för dig att jämföra din träning med föregående dagar. Från displayen kan du nämligen ofta se hur det gick igår och i förrgårr o.s.v. Och på så vis kan du upprätthålla motivationen och göra små förändringar till träningen för att göra den ännu bättre.

Se bara till att displayen är stor nog och att siffrorna syns tydligt så du slipper kisa med ögonen för att se dem!

Handpulsmätning

För gåband gäller det i stort sett samma sak som med löpband gällande handpulsmätning. Det är förstås viktigt att en träningsmaskin i allmänhet har en pulsmätare, gärna kopplad till en display. Då kan du följa din puls och gå lite mer intensivt om den är låg, och vice versa om pulsen är hög

På så vis gör det att du lättare kan hitta rätt träningsnivå för dig. Pulsmätning gör det således enklare för dig hålla reda på hur intensiv träningen är, och på så vis göra den bättre baserat på om du vill bränna så mycket kalorier som möjligt, eller helt enkelt veta om du ligger nära maxpuls eller inte.

Hopfällbart

Vill du inte att gåbandet ska stå framme i din bostad efter träningen utan hellre vill stuva in det i ett förrådsutrymme eller dylikt, gäller det att välja en hopfällbar modell. Då går det alltid att göra det mindre och mer kompakt efter träningen, utan att behöva flytta det till något annat rum. Detta gör det mycket bekvämt för dig som bor trångt och vill spara på utrymme i hemmet.

Dessutom kan du ta med ett hopfällbart gåband till sommarstugan och liknande.

gåband hopfällbart

Räcken för rehabilitering

När du surfar internet på jakt efter gåband kommer du märka att det finns många modeller med räcken. Dessa räcken är främst tänkta för rehabilitering, men är också avsedda för att gamla människor ska kunna promenera på ett säkrar sätt. Dessa räcken gör promenaden betydligt stabilare och därmed säkrare eftersom den som går kan hålla i räckena med båda händerna och på så vis avlasta känsliga delar av kroppen som behöver rehabiliteras.

Så om du är till åren kommen eller har en skada du behöver komma tillbaka ifrån – välj ett gåband med räcken.

Kontrollera gåbandet via fjärrkontroll

De bästa gåbanden har möjlighet att kontrolleras via en fjärrkontroll. Då går det alltså att reglera de olika inställningar utan att behöva göra det från displayen. Det gör det mycket enklare för dig som inte vill hålla på att trycka på touchknapparna på displayen som ibland endast reagerar var tredje gång. Speciellt när fingrarna är svettiga så har touchknapparna en tendens att inte vilja reagera på trycket.

Koppla ihop gåbandet med mobiltelefonen

De gåband som går att koppla ihop med din mobiltelefon gör träningen betydligt roligare. Då går det att använda olika appar för träningen som gör en dagens pass mer varierat och intressant. Du kan t.ex. få tips på nya träningsprogram som går att ladda ner och aktivera.

Dessutom gör appen det mer tävlingsinriktat då du kan se hur andra människor tränar i en topplista direkt från appen. På så vis kan du t.ex. sätta upp ett mål att du ska gå så långt som möjligt en viss vecka för att hamna på topplistan!

Knapp för nödstopp

Se till att gåbandet har en knapp för nödstopp i någon form eftersom det är mycket viktigt att kunna göra ett snabbt nödstopp om något går fel. Det gör också promenaden mer säker och du slipper bli skadad av gåbandet ifall det går fel på något sätt. En knapp för nödstopp adderar helt enkelt ett lager av säkerhet som skänker ett lugn.

Transporthjul

De gåband som har transporthjul gör det mycket enklare för dig att flytta träningsmaskinen från ett rum till ett annat. Du behöver alltså inte bära gåbandet, utan kan istället dra det efter dig. Dock kostar dessa modellerna en hel del extra så fundera på om det verkligen är något du behöver.

Begagnade gåband – är det något att ha?

gåband begagnat

En gåband är inte alls så dyrt, men det går faktiskt även att fynda begagnade modeller om du vill komma undan ännu billigare. Dessa begagnande varianter har ofta gott om liv kvar i sig och fungerar nästan lika bra som ett helt nytt gåband förutsatt att du väljer en med ett välrenommerat varumärke, och inte från något företag du inte känner till.

Fördelar med begagnande modeller:

  • Billigare, och dessutom går det ofta att fynda gåband från kända märken för en schysst peng.
  • Oftast har en begagnat modell en lång livslängd kvar och fungerar nästan som nytt. Du kan alltså få en som är i gott skick till ett mycket bra pris.

Nackdelar med begagnande modeller:

  • Det går inte alltid att få garanti på begagnade modeller, och därför kommer du inte ha något rätt till ekonomisk ersättning skulle det gå sönder. Därmed köper du på egen risk!
  • Dessutom finns det de modeller som är skadade, vilket är svårt att upptäcka om du testar dem i ett par minuter. Det kanske börjar skramla och föra oväsen efter 30 minuters gång, det är omöjligt att veta.

Fördelar med gåband

  • Träna på kontoret vid skrivbordet: gåband gör det möjligt för dig att gå och jobba samtidigt. Du kan t.ex. gå medan du läser igenom dokument, eller gå medan du ringer kunder. På så vis begränsas du inte av att du jobbar. Dock behöver du tänka på att du måste ha ett justerbart, höj- och sänkbart skrivbord så du kan anpassa dess höjd utifrån höjden du kommer stå på, detta eftersom gåbandet ju adderar ungefär 10-15 centimeter från golvet.
  • Lätta att stuva undan och tar inte mycket plats: Eftersom de är små och inte särskilt tunga gör det dem enkla att flytta. Dessutom går det ofta fint att stuva undan dem under sängen eller bakom soffan när de inte används. Välj bara en hopfällbar modell så kommer de inte uppta någon plats alls när du inte använder dem!
  • Skonsam träning: Istället för att använda t.ex. en stakmaskin eller trappmaskin som har hög påfrestning på kroppens muskler, är ett gåband betydligt mer skonsammare. Detta är perfekt för dig som vill variera träningen och köra ett lugnt pass några dagar i veckan.
  • Vissa modeller kan även användas som löpband: Du kan köpa ett gåband som även kan användas för löpning. På så vis behöver du inte köpa två olika maskiner om du också vill löpträna ibland. Dock måste du tänka på att välja ett brett hastighetsintervall så att du verkligen kommer upp i hastigheter som passar löpning.

gåband kontor

Sammanfattning

Ett gåband är en bra träningsmaskin att ha hemma, speciellt för den som gillar lite mer långsam och skonsam träning. Dessutom går det ofta fint att stuva undan dem när du inte använder dem, och det går även att köpa modeller med transporthjul för enkel flytt. Om du vill komma billigare undan går det också bra att fynda begagnade gåband så länge du bara handlar från kända märken. Glöm bara inte att du inte kommer få någon garanti.

Väljer du att köpa nytt istället får du inte glömma att kontrollera alla faktorer vi har nämnt i köpguiden. På så vis har du full koll på vad du ska titta på, och kan prioritera vilka aspekter som är viktigast utifrån dina personliga behov och preferenser.

 


Skriven av Erik Ahlin

Hur vi utförde detta test

Samtliga produkter som vi rekommenderar i detta test har vi testat på egen hand. I de flesta fall får vi produkter tillskickade oss på vår begäran, och i somliga fall köper vi produkterna själva. Därefter testar vi dem en längre tid för att se om de är bra nog utifrån vår subjektiva bedömning, varpå de placeras på topplistan högst upp på den här sidan. 

Således ska du vara medveten om att våra rekommendationer är högst subjektiva, och inte rangordnade efter vad andra aktörer tycker om dem. 

Vidare, den ackompanjerade köpguiden vars syfte är att lära dig allt du behöver veta om denna produkt, så du kan ta mer genomtänkta beslut, är skriven av oss själva baserat på all kunskap vi tillskansat oss under den ovan åsyftade testperioden. Därmed måste du källhänvisa denna webbplatsadress ifall du vill citera något.

Har du frågor eller funderingar beträffande detta test får du mer än gärna kontakta oss.